IIT Home Page CNR Home Page

Digital Divide

Attività

Studio della diffusione di Internet e del Digital Divide in Italia

È innegabile che, al giorno d'oggi, la rete sia prepotentemente entrata nella vita quotidiana, cessando di essere uno strumento utile ad una ristretta cerchia di accademici per diventare un nuovo e polivalente mezzo di comunicazione di massa. Questa attività di ricerca utilizza il nome a dominio come metrica endogena per lo studio della diffusione di Internet in Italia e ha come obiettivo l'analisi della diffusione tra le persone fisiche, le imprese, i liberi professionisti, gli enti non profit, gli enti pubblici, ecc..

Persone

Maurizio Martinelli

Foto di Maurizio Martinelli

Michela Serrecchia

Foto di Michela Serrecchia

Pubblicazioni e prodotti editoriali prima del 01/01/2016

Analysis of Internet Diffusion in Italy: a comparison of for-profit and non-profit sector

Analysis of Internet Diffusion in Italy by means of domain names among firms, associations and individuals

Analysis of the Internet diffusion in the non- profit sector: the social digital divide in Italy

Analysis of the Internet diffusion in the non-profit sector: the social digital divide in Italy

Determinants of Digital Divide among Italian provinces. Generational and Gender Digital Divide in Italy

Development of research networking in Africa: the point of view of the RINAF technical support unit established in Pisa

Digital divide analysis in the Italian firms by using domain names

DIGITAL DIVIDE SURVEY ANALYSING THE “.IT” REGISTRAR MARKET

E-adoption in Italy among firms using domain names

E-adoption: Italian case study

E-procurement adoption among Italian firms by using domain names

E-procurement, adoption in the non profit sector by using endogenous metrics

Framework to evaluate internet use and digital divide in firms

Il fenomeno Internet

Internet Diffusion Among Italian Firms: Key Factors Determining the Digital Divide

Internet Diffusion Among Italian Firms: The Digital Divide Exists

Internet Diffusion in Italy among individuals using domain names

Internet Diffusion in the Italian No-Profit Sector using Domain Names

La metodologia dello studio sulla diffusione di Internet in Italia

Projet UNESCO/RINAF - Partie B: etat et objectifs du projet

RINAF project: status and future perspectives

Status and objectives of the RINAF project

Studio di indicatori della qualità della diffusione della società dell’Informazione in Toscana

Studying the Diversity in the Registration of Domain names .it among individuals: generational and gender Digital Divide

The impact of Internet Diffusion among Italian Firms

The “.it” Domain Market: Determinants of Digital Divide in Italy

The IT registrar market

The RINAF project: goals and organization

uno studio del Cnr mostra il digital divide

Using domains indicators of the diffusion of the Internet

Pubblicazioni e prodotti editoriali dal 01/01/2016

Chi ha portato Internet in Africa? Prima di una rete di computer bisogna costruire reti di persone; l'Italia l'ha fatto

Presentazioni e Demo

Internet diffusione studies: 3rd CENTR Marketing Workshop

Intervento all'Internet Festival, Pisa, 5-8 maggio 2011: Analisi della diffusione di Internet in Italia

Presentazione del progetto Digital Champions